ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | Πέμπτη, 27 Φεβρουαρίου 2020

Οι νέες ταινίες: Βαλκανικό φιλμ νουάρ


ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

 

 

 

Ακούσε τώρα Live

Ειδήσεις - Ενημέρωση - Πολιτισμός

Οι νέες ταινίες: Βαλκανικό φιλμ νουάρ

Στράτος Κερσανίδης - Γνωστός στους φίλους του σινεμά, ο ρουμάνος σκηνοθέτης Κορνέλιου Πορουμπόιου, έρχεται με τη νέα του ταινία, «Οι σφυριχτές», για να μας δείξει πως ξέρει να πειραματίζεται με όλα τα κινηματογραφικά είδη. Η ταινία του, την οποία είδαμε στο 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια, είναι ένα αυθεντικό φιλμ νουάρ το οποίο δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από τα αντίστοιχα αμερικανικά.


Πολιτική, με θέμα τον εμφύλιο πόλεμο στη Γουατεμάλα και την ιστορική μνήμη, είναι η ταινία «Οι μητέρες μας», του Σεζάρ Ντιάζ, η οποία κέρδισε Χρυσή Κάμερα στις Κάννες.

Σαγηνευτικά μυστηριώδης η ταινία του Ροντρίγκο Σορογκογιέν «Εξαφανισμένος» με θέμα την εξαφάνιση ενός 6χρονου αγοριού το οποίο η μητέρα του δεν έπαψε να το αναζητά ακόμη και 10 χρόνια μετά.

Ο αειθαλής, στα 81 του χρόνια, Μάρκο Μπελόκιο υπογράφει την ταινία «Ο προδότης», βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα.

Επίσης ο Ότομ ντε Γουάιλντ μεταφέρει στον κινηματογράφο το βιβλίο της Τζέιν Όστεν «Έμα», ο Ντέστιν Ντένιελ Κρέτον, σκηνοθετεί το δικαστικό δράμα «Αγώνας για δικαιοσύνη», βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, ο  Γουίλιαμ Μπρεντ Μπελ, επανέρχεται με τη συνέχεια του θρίλερ τρόμου «Brahms: The boy II», οι  Μαρίτ Μουμ Ον και Ράσμους Σίβερτσεν παρουσιάζουν την ταινία κινουμένων σχεδίων για παιδιά «Ο πειρατής Μαυροδόντης και το μαγικό διαμάντι» και τέλος, υπάρχει ακόμη μία ταινία κινουμένων σχεδίων, το «Φύγαμε», του Νταν Σκάνλον.

 

ΟΙ ΣΦΥΡΙΧΤΕΣ

LA GIMERA

Σκηνοθεσία: Κορνέλιου Πορουμπόιου  
Πρωταγωνιστούν: Βλαντ Ιβάνοφ, Κάτρινελ Μάρλον, Κρίστομπαλ Πίντο, Ρόντικα Λαζάρ

Τον Κορνέλιου Πορουμπόιου, τον γνωρίσαμε το 2006, όταν εντυπωσίασε με την ταινία «Ήταν ή δεν ήταν», μια πρωτότυπη –τόσο κινηματογραφικά όσο και πολιτικά- προσέγγιση του τι συνέβη το 1989 στη Ρουμανία. Το 2009 εντυπωσίασε εκ νέου με την κοινωνική ταινία «Αστυνομία, Ταυτότητα» για να συνεχίσει το ίδιο εντυπωσιακά με το «Βραδιάζει στο Βουκουρέστι», το 2013. Την ίδια χρονιά γύρισε και το «Δεύτερο παιχνίδι» ενώ το 2015 βραβεύτηκε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ των Κανών με τον «Θησαυρό».

Ο Πορουμπόιου, λοιπόν έρχεται τώρα με τη νέα του ταινία «Οι σφυριχτές» (La Gomera), η οποία βρίσκεται σε διαφορετική ρότα και στυλ από ό,τι ως τώρα μας είχε συνηθίσει. Δηλαδή με ένα φιλμ νουάρ!

Πρώτα απ’ όλα να σημειώσουμε πως “σφυριχτές” λέγονται οι άνθρωποι οι οποίοι μιλούν και συνεννοούνται με σφυρίγματα, που έχουν αντικαταστήσει δηλαδή τους φθόγγους με αντίστοιχα σφυρίγματα. Υπάρχει μάλιστα στη Νότια Εύβοια ένα χωριό, η Αντιά, που οι άνθρωποι συνεννοούνται με αυτόν τον τρόπο. Μάλιστα έχουν γυριστεί και δύο ντοκιμαντέρ εκεί, η «Αντιά» (1980) του Σταύρου Ιωάννου και «Το Χωριό που Σφυρίζει» (2010) της Κατερίνας Ζουλά.

Όμως κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στα Κανάρια νησιά, υπάρχει δηλαδή μια περιοχή που οι άνθρωποι μιλούν σφυρίζοντας. Σε αυτούς του “σφυριχτές” αναφέρεται ο τίτλος της ταινίας του ρουμάνου σκηνοθέτη.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από τη αρχή. Ο Κρίστι είναι αστυνομικός ο οποίος έχει αναλάβει την υπόθεση ενός τύπου, του Ζολτ, ο οποίος κάνει εμπόριο ναρκωτικών. Η προϊσταμένη του Κρίστι προσπαθεί να παγιδεύσει τον ήδη φυλακισμένο Ζολτ για να ανακαλύψει που έχει κρύψει τα χρήματα και να εξαρθρώσει όλη τη συμμορία.  Αλλά ίδια ώρα που ο Κρίστι ετοιμάζει το σχέδιο με την αστυνομία έρχεται σε συνεννόηση με την όμορφη μνηστή του Ζολτ με σκοπό να τον απελευθερώσει. Γιατί ο Κρίστι κάθε άλλο παρά αδέκαστος είναι. Όμως για να καταφέρει να συνεννοείται με τη σπείρα, πρέπει να μάθει να μιλάει σφυριχτά και για το λόγο αυτό φτάνει στα Κανάρια όπου τον περιμένει η μνηστή του εμπόρου και οι συνεργοί του. Επιστρέφει στο Βουκουρέστι για να φέρει εις πέρας την αποστολή του. Για ποιον δουλεύει τελικά;

Αριστοτεχνικά σκηνοθετημένο και στην κάθε του λεπτομέρεια προσεγμένο φιλμ νουάρ, με πλοκή και ίντριγκα, σασπένς κι ανατροπές. Κινηματογράφος χορταστικός με τον σκηνοθέτη να μην παραλείπει να χρησιμοποιήσει σχεδόν κανένα από τα στοιχεία του νουάρ και του γκανγκστερικού φιλμ. Κι όλα αυτά μέσα από ένα σενάριο με πλοκή η οποία όσο πάει και μπερδεύεται σε σημείο που ο θεατής να αναρωτιέται πως θα ξεμπερδευτεί. Όμως ο σκηνοθέτης έχει τη λύση καθώς έχει χτίσει σε γερά θεμέλια έχοντας εξασφαλίσει όλα τα κομμάτια του παζλ τα οποία στη συνέχεια αριστοτεχνικά τοποθετεί στη θέση τους.

Την ώρα που ο Κορνέλιου Πορουμπόιου αποτίει φόρο τιμής σε όλους τους μεγάλους μετρ του αστυνομικού, νουάρ, γκάγκστερ φιλμ σκηνοθετεί μια καθαρά δική του ταινία. Πλάνα και γωνίες λήψης δίνουν τον προσωπικό του τόνο και τη δική του οπτική στην ατμόσφαιρα της ταινίας. Ιδιαίτερα επιτυχημένη είναι και η χρήση της μουσικής, το μοντάζ έχει το δυναμισμό που χρειάζεται χωρίς να γίνεται κατάχρηση.

Δουλεμένη στη λεπτομέρειά της η ταινία, αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα σύγχρονης ματιάς στο νουάρ, χωρίς ταυτόχρονα να απαρνιέται τίποτε από την κληρονομιά του.

Μάλιστα “θυμάται” και τον συμπατριώτη του Σέρτζιου Νικολαέσκου αφού βλέπουμε τον Κρίστι να παρακολουθεί στην τηλεόραση αποσπάσματα της ταινίας «Ένας επιθεωρητής κατηγορεί», ένα φιλμ νουάρ που γυρίστηκε το 1973.

Πολύ καλός στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Βλαντ Ιβάνοφω αλλά την παράσταση κλέβει η εντυπωσιακή Κατρινέλ Μάρλον, η απόλυτη μοιραία γυναίκα του φιλμ νουάρ!

 

ΟΙ ΜΗΤΕΡΕΣ ΜΑΣ

NUESTRAS MADRES

Σκηνοθεσία: Σεζάρ Ντίαζ
Πρωταγωνιστούν: Έμα Ντιμπ, Αρμάντο Εσπίτια 

Ο εμφύλιος πόλεμος στη Γουατεμάλα δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός αλλά έχει σημαδέψει βαθιά του ανθρώπους. Μια τέτοια ιστορία αφηγείται ο Σέζαρ Ντιάζ με την ταινία «Οι μητέρες μας» (Nuestras madres), ξετυλίγοντας μέσα από μια οικογενειακή τραγωδία, το δράμα ολόκληρης της χώρας.

Γουατεμάλα 2018 και οι άνθρωποι παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα τη δίκη των στρατιωτικών οι οποίοι οδήγησαν τη χώρα στον εμφύλιο και τη βία. Την ίδ αώρα, ο Ερνέστο, είναι ένας νεαρός ανθρωπολόγος ο οποίος εργάζεται στο Ιατροδικαστικό Ινστιτούτο με αντικείμενο την ταυτοποίηση των αγνοούμενων θυμάτων. Ταυτόχρονα αναζητά και τα ίχνη του αντάρτη πατέρα του που είναι ένας από αυτούς. Μετά από τη μαρτυρία μιας ηλικιωμένης θεωρεί πως ανακάλυψε κάποιο στοιχεί που τον οδηγεί στα ίχνη του πατέρα του. Η μητέρα του όμως δε φαίνεται να συμφωνεί με όλα αυτά.

Μια ταινία για την ιστορική μνήμη η οποία βραβεύτηκε με τη Χρυσή Κάμερα στο Φεστιβάλ των Καννών καθώς και το βραβείο SACD στην Εβδομάδα Κριτικής του ιδίου φεστιβάλ.

Ο σκηνοθέτης, ανάμεσα σε άλλα, σημειώνει: « (…) Ο εμφύλιος στη Γουατεμάλα δεν είναι πολύ γνωστός και δεν ξέρω γιατί. Η χώρα ήταν πρωτοπόρα στην ήπειρο σε πολλούς τομείς, με μία από τις πρώτες αγροτικές μεταρρυθμίσεις και με ένα από τα πρώτα Νόμπελ Λογοτεχνίας. Είναι επίσης ο τόπος για μία από τις πρώτες επιχειρήσεις της CIA. Η πρώτη αμερικάνικη εισβολή έγινε το 1954, εγκαθιστώντας στρατιωτική δικτατορία. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήλεγχαν το εμπόριο μπανάνας, έφτιαξαν το σιδηροδρομικό δίκτυο και το δίκτυο ηλεκτρισμού ώστε να μεταφέρουν τις μπανάνες. Μια μέρα, το επαναστατικό κίνημα αντίστασης ζήτησε την απαλλοτρίωση όλων όσων είχαν πάρει οι Αμερικάνοι. Εκείνοι απάντησαν στέλνοντας αεροπλάνα, τοποθετώντας έναν δικτάτορα στην εξουσία, και προκαλώντας έναν εμφύλιο πόλεμο που κράτησε μέχρι το 1996. Το αποτέλεσμα ήταν 200.000 νεκροί, 45.000 αγνοούμενοι, μια καταγεγραμμένη γενοκτονία, γύρω από την οποία δεν γνωρίζουμε πολλά. Πιστεύω ότι αν οι 200.000 νεκροί δεν ήταν Ινδιάνοι, αλλά λευκοί, ο κόσμος θα είχε μιλήσει περισσότερο για αυτά τα γεγονότα (…)».

 

ΕΞΑΦΑΝΙΣΜΕΝΟΣ

Σκηνοθεσία: Ροντρίγκο Σορογκογιέν 
Πρωταγωνιστούν: Μάρτα Νιέτο, Ζιλ Ποριέ, Άλεξ Μπρέντεμουλ, Αν Κονσινί, Φρεντερίκ Πιερό, Γκιγιόμ Αρνόλ

Το 2017 η μικρού μήκους ταινία «Μητέρα» (Madre), του Ροντρίγκο Σορογκογιέν, κέρδισε το βραβείο Γκόγια ενώ ήταν υποψήφια για Όσκαρ στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους.

Μια δραματική ταινία στην οποία μια γυναίκα, δέχεται ένα τηλεφώνημα από τον 6χρονο γιο της, ο οποίος βρίσκεται σε διακοπές σε μια ακτή στη Γαλλία. Το παιδί πληροφορεί τη μητέρα του πως ο πατέρας του έχει χαθεί κι αυτός δεν ξέρει που βρίσκεται. Στο μεταξύ ένας άγνωστος άνδρας τον πλησιάζει, το παιδί φοβάται και εκείνη λέει στο γιο της να τρέξει γρήγορα και να βρει κάπου να κρυφτεί. Το 18λεπτο αυτό φιλμ τελειώνει με την εξαφάνιση του παιδιού.

Τώρα ο Σορογκογιέν επανέρχεται με τη μεγάλου μήκους ταινία, η οποία έχει τον ίδιο τίτλο, δηλαδή «Madre» κει με ελληνικό τίτλο «Εξαφανισμένος».

Τι λέει όμως ο σκηνοθέτης για αυτήν την επιλογή του; «Αφότου ολοκληρώσαμε την ομώνυμη μικρού μήκους, οι βασικοί συνεργάτες μου κι εγώ μείναμε με μια αίσθηση τεράστιας ικανοποίησης. Από την αρχή κιόλας, είχα αναφέρει σε αυτούς και το συνεργείο μου ότι αυτή η μικρού μήκους ταινία μού έδινε την αίσθηση ότι είναι μια πολύ μεγάλη πρώτη σκηνή μιας μεγάλου μήκους ταινίας. Και όλοι συμφωνούσαν μαζί μου: ήταν προφανές ότι είχαμε στα χέρια μας καταπληκτικό υλικό. Θέλαμε να συνεχίσουμε την ιστορία της Έλενα», σημειώνει ο Ροντρίγκο Σορογκογιέν.

Κι έτσι έγινε. Συναντάμε λοιπόν τη μητέρα, την Έλενα 10 χρόνια μετά την εξαφάνιση του γιου της, να ζει εκεί, στην παραλία που εκείνος είχε χαθεί. Εργάζεται σε ένα εστιατόριο ενώ προσπαθεί να ξεπεράσει το τραγικό συμβάν που σημάδεψε τη ζωή της. Εκεί θα γνωρίσει έναν έφηβο ο οποίος της θυμίζει έντονα το γιο της. Ανάμεσα στη γυναίκα και το νεαρό θα αναπτυχθεί μια πολύ στενή σχέση η οποία θα δημιουργήσει καχυποψίες στον περίγυρο.

Επανερχόμενος  στην ηρωίδα του ο σκηνοθέτης, λέει: «Δεν μπορούσαμε να την αφήσουμε έτσι, να βγαίνει τρέχοντας από το σπίτι της, τρομοκρατημένη, γυρεύοντας τον γιο της. Νιώθαμε ότι κάτι της χρωστούσαμε. Η μεγάλου μήκους ταινία συνεχίζει την ιστορία της Έλενα αρκετά χρόνια μετά. Τι θα συμβεί αν η Έλενα γνωρίσει έναν έφηβο που της θυμίζει τον γιο που έχασε τόσα χρόνια πριν; Ξέρει ότι δεν είναι ο γιος της. Αλλά θέλει να περάσει χρόνο μαζί του. Να τον γνωρίσει. Όταν αρχίσαμε να γράφουμε το σενάριο, δεν ξέραμε γιατί ο Γάλλος έφηβος είναι τόσο ενδιαφέρων για την Έλενα – αλλά, κατά έναν περίεργο λόγο, ταυτόχρονα την καταλαβαίναμε απόλυτα (…)».

 

Ο ΠΡΟΔΟΤΗΣ

IL TRADITORE

Σκηνοθεσία: Μάρκο Μπελόκιο 
Πρωταγωνιστούν: Πιερφραντζέσκο Φαβίνο, Λουίτζι Λο Κάσκιο, Φάουστο Ρούσο Αλέζι, Μαρία Φερνάντα Καντίντο, Φαμπρίτζιο Φερακάνε, Μπρούνο Καριέλο 

Ο αειθαλής Μάρκο Μπελόκιο συνεχίζει να δημιουργεί κι ας διανύει τα 81 του χρόνια! Έτσι με τη νέα του ταινία καταπιάνεται με το θέμα της Μαφίας, η δράση της οποία ταλανίζει εδώ και δεκαετίες την Ιταλία. Βασισμένος σε πραγματικά γεγονότα αφηγείται την ιστορία του Τομάσο Μπουσέτα, ενός μαφιόζου ο οποίος τη δεκαετία του 1980, όταν ξέσπασε «πόλεμος» ανάμεσα στους νοννούς της Κόζα Νόστρα στη Σικελία, κρύφτηκε στη Βραζιλία. Όταν όμως η βραζιλιάνικη αστυνομία τον συνέλαβε, ο Μπουσέτα αποφάσισε να μιλήσει, σπάζοντας τον όρκο σιωπής που είχε δώσει. Έτσι συναντήθηκε με το δικαστή Φαλκόνε και βοήθησε την ιταλική δικαιοσύνη ώστε να επιφέρει πλήγμα στη Μαφία.

 

ΕΜΜΑ

Σκηνοθεσία: Ότομ ντε Γουάιλντ

Πρωταγωνιστούν: Άνια Τέιλορ-Τζόι, Τζόνι Φλιν, Μπιλ Νάι, Μία Γκοθ, Μιράντα Χαρτ, Τζος Ο`Κόνορ, Κάλουμ Τέρνερ, Ρούπερτ Γκρέιβς, Τζέμα Γουίλαν, Άμπερ Άντερσον, Τάνια Ρέινολντς, Κόνορ Σουίντελς 

Η Έμα Γούντχαουζ, είναι μια όμορφη, έξυπνη και πλούσια ‘βασίλισσα των μελισσών’ η οποία ζει σε μια μικρή, πληκτική πόλη. Σε αυτό το περιβάλλον, ο σκηνοθέτης, περιγράφει την ενηλικίωση της ηρωίδας της μέσα από τις κοινωνικές διαφορές, τους έρωτες και τις αναζητήσεις της. Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Τζέιν Όστεν.  

 

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

JUST MERCY

Σκηνοθεσία: Ντέστιν Ντένιελ Κρέτον

Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Μπ. Τζόρνταν, Τζέιμι Φοξ, Μπρι Λάρσον, Τιμ Μπλέικ Νέλσον, Ρέιφ Σπαλ, Ρομπ Μόργκαν

Ο δικηγόρος Μπράιαν Στίβενσον αναλαμβάνει την υπόθεση του Γουόλτερ ΜακΜίλαν, ενός μαύρου ο οποίος το 1987 καταδικάστηκε σε θάνατο για το φόνο μιας 18χρονης. Η καταδίκη έγινε με ελλιπή στοιχεία και ο Στίβενσον βάζει σκοπό της ζωής του να αποδείξει την αθωότητα του ΜακΜίλαν, ο οποίος καταδικάστηκε με καθαρά ρατσιστικά κριτήρια. Δικαστικό δράμα βασισμένο σε αληθινή ιστορία.

 

BRAHMS: THE BOY II

Σκηνοθεσία: Γουίλιαμ Μπρεντ Μπελ

Πρωταγωνιστούν: Κέιτι Χολμς, Ραλφ Ίνσον, Όουεν Γίομαν

Μια νέα οικογένεια μετακομίζει στην έπαυλη Χίλσαϊρ. Ο νεότερος γιος βρίσκει την πορσελάνινη κούκλα!!! Την ίδια που μας είχε τρομάξει στο σίκουελ το 2006.

 

Ο ΠΕΙΡΑΤΉΣ ΜΑΥΡΟΔΟΝΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΔΙΑΜΑΝΤΙ

CAPTAIN SABERTOOTH AND THE MAGIC DIAMOND

Σκηνοθεσία: Μαρίτ Μουμ Ον, Ράσμους Σίβερτσεν

Ταινία κινουμένων σχεδίων βασισμένη στους χαρακτήρες της νορβηγικής σειράς βιβλίων, θεατρικών και τηλεόρασης του Τέργιε Φορμό.

 

ΦΥΓΑΜΕ

ONWORDS

Σκηνοθεσία: Νταν Σκάνλον

Τοποθετημένο στα προάστια ενός φανταστικού κόσμου, το «Φύγαμε», η νέα ταινία της Disney και Pixar συστήνει στο κοινό δυο αδέλφια-ξωτικά που μπλέκονται σε μια απίθανη περιπέτεια για να ανακαλύψουν αν υπάρχει ακόμα μαγεία εκεί έξω.




 ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την περιήγησή σας. Περισσότερες πληροφορίες Κλείσιμο